Sensos-e Vol: III Num: 2  ISSN 2183-1432
URL: http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=12237

O USO DO SOFTWARE BR.OFFICE CALC NO ENSINO DE FUNÇÕES QUADRÁTICAS

Author: Carla Juliana Princival Afiliation: Nenhuma
Author: Maria Ivete Basniak Afiliation: Universidade Estadual do Paraná - campus de União da Vitória

Abstract: In this work we share a teaching experience developed in Brazil, in Mathematics classes, this is the result of the development of a task that uses digital technologies, more specifically the software Br.Office Calc, for the teaching of quadratic functions. Initially, we present some considerations about the digital technologies, regarding the advantages of the adequate use of these resources in the teaching and learning of Mathematics. Next, we discuss the task and the application experience report, reporting the development of this task with the use of digital technologies in the teaching of Mathematics. Throughout the work, we highlight the observations obtained through the application of the proposed task, which we envisage regarding the use of digital technologies for the teaching and learning of Mathematics. We also report reactions of the students to the accomplishment of the proposed tasks, so, in light of the positive results obtained with the use of technological resources in Mathematics teaching and learning, we believe that it is imperative to make investments that encourage the teacher to seek, renew and perfect Its practice, with the insertion of digital technologies, enabling more dynamic classes in which students can play an active role in the learning of Mathematics.
Keywords: Digital Technologies, Teaching Mathematics, Quadratic Functions.

O USO DO SOFTWARE BR.OFFICE CALC NO ENSINO DE FUNÇÕES QUADRÁTICAS

Author: Carla Juliana Princival Afiliation: Nenhuma
Author: Maria Ivete Basniak Afiliation: Universidade Estadual do Paraná - campus de União da Vitória

Sorry, this entry is only available in Português.



References


BOVO, A. A.(2004). Formação Continuada de Professores de Matemática para o Uso de Informática na Escola: Tensões entre propostas e implementações. (Dissertação de mestrado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

 

BRANDT, S. T. J.; MONTORFANO, C. O Software GeoGebra como Alternativa no Ensino da Geometria emum Mini Curso para Professores. In: PLANO DE DESENVOLVIMENTO EDUCACIONAL. Anais Eletrônicos. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/329-4.pdf>. (Acesso em: 4 jul. 2012).

 

GRAVINA, M. A.; SANTAROSA, L. M.(1998). A Aprendizagem da Matemática em Ambientes Informatizados. In: IV Congresso RIBIE. Brasília.Anais Eletrônicos. Disponível em: <http://lsm.dei.uc.pt/ribie/docfiles/txt200342413933117.PDF>. (Acesso em: 5 jul. 2012).

 

MARQUES, A. C.; CAETANO, J. da S. (2002). Utilização da informática na sala de aula. In: Mercado, L. P. L. (Org.). Novas Tecnologias na Educação: Reflexões sobre a Prática. Maceió: EDUFAL.

 

MISKULIN, R. G. S. (2010). As potencialidades didáticos-pedagógicas de um laboratório em educação matemática mediado pelas TICs na formação de professores. In: Lorenzato, S. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Campinas: Autores Associados.

 

ROSA, R. R. da; VIALI, L.(2008). Utilizando Recursos Computacionais (Planilha) na Compreensão dos Números Racionais. Bolema, 31, 183-207. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ bolema/article/view/2110/1835>. (Acesso em: 28 jun. 2012).

 

VALENTE, J. A. (1997). O Uso Inteligente do Computador na Educação. Pátio – revista pedagógica, Campinas p. 19-21. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/diaadia/diadia/arquivos/File/conteudo/artigos_teses/EDUCACAO_E_TECNOLOGIA/USOINTELIGENTE.PDF>. (Acesso em: 5 jul. 2012).