Désolé, cet article est seulement disponible en Português.
A transição para a vida ativa de jovens adultos em situação de incapacidade: expectativas, concretizações/realidade e desafios (Artigo Convidado)
Auteur: Eliana Maria de Pinho Nunes | Affiliation: Agrupamento de Escolas Dr. Serafim Leite |
Auteur: Manuela Sanches-Ferreira | Affiliation: ESEP |
Keywords: Transition, Services and Supports, Community
A transição para a vida ativa de jovens adultos em situação de incapacidade: expectativas, concretizações/realidade e desafios (Artigo Convidado)
Auteur: Eliana Maria de Pinho Nunes | Affiliation: Agrupamento de Escolas Dr. Serafim Leite |
Auteur: Manuela Sanches-Ferreira | Affiliation: ESEP |
Références
American Association on Mental Retardation. (2002). Mental retardation: Definition, classification, and systems of supports (10th Edition). Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. (2009). FAQ on intellectual disability. http://www.aamr.org/content_104.cfm Bardin L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Barreto, A. (2010). A inserção profissional dos jovens com necessidades educativas especiais no concelho da Lourinhã. Lisboa: Instituto Politécnico de Lisboa. Escola Superior de Educação de Lisboa.
Bernard da Costa, A. (1996) A Escola Inclusiva: do Conceito à Prática. Inovação,9, 151-163.
Blacher, J. (2001). Transition to Adulthood: Mental Retardation, Families, and Culture. American Journal on Mental Retardation, 106(2), 173–188.
Decreto-Lei n.º 3/2008. Ministério da Educação e Ciência. Diário da República – 4.ª Série – 7 de Janeiro de 2008, pp. 154–164.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (2002). Planos individuais de transição – Apoiar a transição da escola para o emprego. Bruxelas: EASNIE.
European Commission (2013, July 16). Policy in the making and news – People with disabilities. Retrieved from: http://ec.europa.eu/justice/discrimination/disabilities/index_en.htm
Griffin, M. M., McMillan, E. D., & Hodapp, R. M. (2010). Family Perspectives on Post-Secondary Education for Students with Intellectual Disabilities. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 45(3), 339–346.
Keith, K. D., & Schalock, R. L. (Eds.). (2000). Cross-cultural perspectives on quality of life. Washington DC: American Association on Mental Retardation.
King, G. A., Baldwin, P. J., Currie, M., & Evans, J. (2005). Planning Successful Transitions From School to Adult Roles for Youth With Disabilities. Children`s Health Care, 34(3), 193-216.
Kohler, P. & Field, S. (2003). Transition-focused education: Foundation for the future. Journal of Special Education,37(3) 174–184.
Mahanay-Castro, C. (2010). Building transitional programs for students with disabilities: How to navigate the course of their lives. New York: Rowman & Littlefield Education.
Mount, B. (1992). Person centred planning: A sourcebook of values, ideas and methods to Encourage Person-Centered Development. New York: Graphic Futures.
O’ Brien, J. & Lovett, H. (1992). Finding a way toward everyday lives: The contribution of person centred planning. Harrisburg, PA: Pennsylvania Office of Mental Retardation.
Organização das Nações Unidas. (2006). Convenção dos Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova York: United Nations.
Portaria n.º275-A/2012. Ministério da Educação e Ciência. Diário da República – 1.ª Série – N.º176 –11 de Setembro de 2012, pp. 5196(1)-(4).
Recomendação n.º 1/2014. Conselho Nacional de Educação. Políticas Públicas de Educação Especial. Diário da República, 2.ª série — N.º 118 — 23 de junho de 2014
Sanches-Ferreira, M., Simeonsson, R., Silveira-Maia, M., Alves, S., Tavares, A., & S. Pinheiro. (2010). Projecto da avaliação externa da implementação do Decreto-Lei n.º 3/2008: Relatório Final. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. Accessed February 3. http://www.dgidc.min-edu.pt/educacaoespecial/data/ensinoespecial/estudo_simeonsson.pdf.
Sanches-Ferreira, M., Simeonsson, R., Silveira-Maia, M., Alves, S., Tavares, A., & S. Pinheiro. (2013). Portugal’s special education law: implementing the International Classification of Functioning, Disability and Health in policy and practice. Disability & Rehabilitation, 35(9-10), 868–873.
Schalock, R. L., Brown, I., Brown, R., Cummins, R. A., Felce, D., Matikka, L., et al. (2002). Conceptualization, measurement and application of quality of life for persons with intellectual disabilities: Report of an international panel of experts. Mental Retardation, 6, 457–470.
Schalock, R. L., Gardner, J. F., & Bradley, V. J. (2007). Quality of life for persons with intellectual and other developmental disabilities: Applications across individuals, organizations, communities, and systems. Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Shogren, K. A., Wehmeyer, M. L., Palmer, S. B., Rifenbark, G. G., & Little, T. D. (2015). Relationships Between Self-Determination and Postschool Outcomes for Youth With Disabilities. The Journal of Special Education, 18(4), 256-267. doi: 10.1177/0022466913489733
Wehmeyer, M., & Schalock, R. L. (2001). Self-determination and quality of life: Implications for special education services and supports. Focus on exceptional children, 33(8), 1-16