Sensos-e Vol: II Num: 2  ISSN 2183-1432
URL: http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=9301

Relato de experiência: o incentivo das narrativas orais pelo uso de dispositivos móveis em uma escola brasileira

Author: Lucirene Andrea Catini Lanzi Afiliation: Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil
Author: Camila Araújo dos Santos Afiliation: Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil
Author: Silvana Aparecida Borsetti Gregório Vidotti Afiliation: Docente da Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil
Author: Rosane Michelli de Castro Afiliation: Docente da Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil

Abstract: The encouragement of oral narratives through the use of mobile devices The librarian must exercise the educational role of mediator based on an understanding of the different rhythms, experiences and personal development, family background and knowledge levels of learners in the process of reading for learning and knowledge building. Thus the present study aims to report an experience of storytelling with the use of a mobile device (tablet) to encourage reading in a Brazilian school from Vygotsky’s theories of social interaction (1989) and Feuerstein ‘s experience of mediated learning (1980). To achieve the research, we used action research to analyze the experience of storytelling from the use of the printed book and tablet. As a result, it was possible to notice that there was acceptance by the students of using a tablet at the time of storytelling, whereas the technology did not interfere with the reading process, because it hasn’t lost the characteristics of proximity and integration. Students were more interested and motivated to participate in the activity.
Keywords: School Library, Mediation, Information Technology and Communication, Storytelling, Information Literacy.

Relato de experiência: o incentivo das narrativas orais pelo uso de dispositivos móveis em uma escola brasileira

Author: Lucirene Andrea Catini Lanzi Afiliation: Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil
Author: Camila Araújo dos Santos Afiliation: Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil
Author: Silvana Aparecida Borsetti Gregório Vidotti Afiliation: Docente da Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil
Author: Rosane Michelli de Castro Afiliation: Docente da Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Brasil

Sorry, this entry is only available in Francês and Português.



References


ÁNGEL, J. L. (2000). La investigación-acción: um reto para el profesorado. (2ª ed). Barcelona: INDE Publicaciones American Association of School Librarians. (2007). Parâmetros para o aprendiz do século 21. Chicago: AASL.

CAMPELLO, B. S. C. (2009). Letramento informacional. In: B. S. Campello (Org.), Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola (pp. 11-20). Belo Horizonte: Autêntica

CARRASCO, W. (2010). Ararinha do bico torto. São Paulo: Ática.

DUDZIAK, E. A. (2003). Information literacy: princípios, filosofia e prática, Ciência da Informação, 32(1), 23-35.

ELOY, R. (2012). O bibliotecário e a leitura conectada: competência informacional digital na era dos e-books, e-readers e tablets. São Paulo: Perse

FEUERSTEIN, R. (1980). Instrumental enrichment. Illinois, Scott: Foresman and Company.

FEUERSTEIN, R. (1994, Agosto 10). Inteligência se aprende. ISTO É, pp. 5-7

FREIRE, P. (1988). Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra.

KHUN, T. S. (2003). A estrutura das revoluções científicas. (8ª ed.). São Paulo: Perspectiva

MATOS, G., SORSY, I. (2009). O ofício do contador de histórias: perguntas e respostas, exercícios práticos e um repertório para encantar. (3ª ed.). São Paulo: WMF/Martins Fontes.

MINAYO, M. C. S. (1998). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. (9ª ed). Petrópolis: Vozes.

PALFREY, J., GRASSER, U. (2011). Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: ARTMED.

SANTOS, C. A. (2011). Análise de instrumentos de avaliação da competência informacional voltados para a educação superior. (Dissertação de Mestrado em

Ciência da Informação). Universidade Estadual Paulista, Marília-SP

SMITH, L. (2010). É um livro. São Paulo: Companhia das Letrinhas.

THIOLLET, M. (2000). Metodologia da pesquisa-ação. (10ª ed). São Paulo: Cortez.

VYGOTSKY, L. (1989). A formação social da mente. (3ª ed). São Paulo: Martins Fontes