Sensos-e Vol: III Num: 2  ISSN 2183-1432
URL: http://sensos-e.ese.ipp.pt/?p=12463

TAREFAS DE INVESTIGAÇÃO NA APRENDIZAGEM DO TEMA CORRENTE ELÉTRICA E CIRCUITOS ELÉTRICOS

Auteur: Carla Silva Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
Auteur: Monica Baptista Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Resume: Este trabalho teve como objetivo conhecer de que forma o uso de tarefas de investigação contribui para a mudança das conceções alternativas dos alunos acerca do tema Corrente elétrica e Circuitos elétricos. Desenvolveram-se cinco tarefas de investigação sobre o tema Corrente elétrica e Circuitos elétricos. Para atingir o objetivo utilizou-se uma metodologia de investigação qualitativa. Utilizaram-se vários instrumentos de recolha de dados: observação naturalista, entrevista em grupo focado e documentos escritos. Os resultados apontam uma evolução positiva das conceções alternativas relativas aos conceitos abordados nesta temática.
Mots-Cles: tarefas investigação, eletricidade, conceções alternativas

Abstract: This study aimed to understand how the use of inquiry tasks contributes to change the of student’s alternative conceptions on the theme electric current and electrical circuits. Developed by five inquiry tasks on the subject of electric current and electrical circuits. To achieve these goal, it was used a qualitative research methodology. Several data collection tools were used: naturalistic observation, group interview focused and written documents. The results show a positive evolution concerning alternative conceptions towards the approached concepts on this topic.
Keywords: inquiry tasks, electricity, alternative conceptions

TAREFAS DE INVESTIGAÇÃO NA APRENDIZAGEM DO TEMA CORRENTE ELÉTRICA E CIRCUITOS ELÉTRICOS

Auteur: Carla Silva Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
Auteur: Monica Baptista Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa



Références


Afra, N. C., Osta, I., & Zoubeir, W. (2009). Students alternative conceptions about eletricity and effect of inquiry-based teaching strategies. International Journal of Science and Mathematics Education, 7, 103-102.

Bybee, R. w., Taylor, J. A., Gardner, A., Scotter, P. V., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Prigins,Effectiveness, and Aplications. Executive Summary. Colorado Springs: BSCS.

Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Electricity. In R. Driver, A. Squires, P. Rushworth, & V. Wood-Robinson, Making Sense of Secondary Science. Research into children’s ideas (pp. 106-114). London: Routledege Falmer.

Duit, R. (1993). Research on student’s conceptions – developments and trends. The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics (pp. 1-32). Ithaca, NY: Misconceptions Trust.

Fiolhais, C., António José Ferreira, B. C., Carlos Portela, F. B., Ventura, G., Nogueira, R., & Rodrigues, S. (2013). Metas Curriculares do 3.º Ciclo do Ensino Básico: Ciências Físico – Químicas. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência.

Galvão, C., Adelaide Neves, A. M., Lopes, A. M., Santos, M. d., Vilela, M. d., Oliveira, M. T., & Pereira, M. (2001, junho). Orientações Curriculares 3.º Ciclo. Ciências Físicas e Naturais. Mem Martins, Lisboa: Ministério da Educação.

Gravina, M. H., & Buchweitz, B. (1994). Mudanças nas Concepções Alternativas de Estudantes Relacionadas com Eletricidade. Revista Brasileira d3 Ensino da Física, 16, 110-119.

Hayson, J., & Bowen, M. (2010). Predict, Observe, Explain. Activities Enhancing Scientific Understanding. Virginia: NSTA press.

Keeley, P., & Harrington, R. (2014). Uncovaring Student Ideas in Physical Science (Vol. 2). Virginia: NSTA press.

Korganci, N., Mirona, C., Dafineia, A., & Antohea, S. (2015). The Importance of Inquiry-Based Learning on Electric Circuit. Models for Conceptual Understanding. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 191, 2463-2468.

Lutkus, A. D., Lauko, M., & Brockway, D. (2006). The Nation’s Report Card: Trial Urban District Assessment Science 2005 (NCES 2007-453). U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office.

Shipstone, D. (1985). Electricity in Simple Circuits. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien, Children’s Ideas in Science (pp. 33-66). Philadelphia: Open University Press.