TAREFAS DE INVESTIGAÇÃO NA APRENDIZAGEM DO TEMA CORRENTE ELÉTRICA E CIRCUITOS ELÉTRICOS
Auteur: Carla Silva | Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
Auteur: Monica Baptista | Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
Keywords: inquiry tasks, electricity, alternative conceptions
TAREFAS DE INVESTIGAÇÃO NA APRENDIZAGEM DO TEMA CORRENTE ELÉTRICA E CIRCUITOS ELÉTRICOS
Auteur: Carla Silva | Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
Auteur: Monica Baptista | Affiliation: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
Références
Afra, N. C., Osta, I., & Zoubeir, W. (2009). Students alternative conceptions about eletricity and effect of inquiry-based teaching strategies. International Journal of Science and Mathematics Education, 7, 103-102.
Bybee, R. w., Taylor, J. A., Gardner, A., Scotter, P. V., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Prigins,Effectiveness, and Aplications. Executive Summary. Colorado Springs: BSCS.
Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Electricity. In R. Driver, A. Squires, P. Rushworth, & V. Wood-Robinson, Making Sense of Secondary Science. Research into children’s ideas (pp. 106-114). London: Routledege Falmer.
Duit, R. (1993). Research on student’s conceptions – developments and trends. The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics (pp. 1-32). Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
Fiolhais, C., António José Ferreira, B. C., Carlos Portela, F. B., Ventura, G., Nogueira, R., & Rodrigues, S. (2013). Metas Curriculares do 3.º Ciclo do Ensino Básico: Ciências Físico – Químicas. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência.
Galvão, C., Adelaide Neves, A. M., Lopes, A. M., Santos, M. d., Vilela, M. d., Oliveira, M. T., & Pereira, M. (2001, junho). Orientações Curriculares 3.º Ciclo. Ciências Físicas e Naturais. Mem Martins, Lisboa: Ministério da Educação.
Gravina, M. H., & Buchweitz, B. (1994). Mudanças nas Concepções Alternativas de Estudantes Relacionadas com Eletricidade. Revista Brasileira d3 Ensino da Física, 16, 110-119.
Hayson, J., & Bowen, M. (2010). Predict, Observe, Explain. Activities Enhancing Scientific Understanding. Virginia: NSTA press.
Keeley, P., & Harrington, R. (2014). Uncovaring Student Ideas in Physical Science (Vol. 2). Virginia: NSTA press.
Korganci, N., Mirona, C., Dafineia, A., & Antohea, S. (2015). The Importance of Inquiry-Based Learning on Electric Circuit. Models for Conceptual Understanding. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 191, 2463-2468.
Lutkus, A. D., Lauko, M., & Brockway, D. (2006). The Nation’s Report Card: Trial Urban District Assessment Science 2005 (NCES 2007-453). U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office.
Shipstone, D. (1985). Electricity in Simple Circuits. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien, Children’s Ideas in Science (pp. 33-66). Philadelphia: Open University Press.